Hoewel leven met diabetes soms een flinke uitdaging kan zijn, ben ik van mening dat we blij mogen zijn met het tijdperk waarin we leven met deze conditie. Ik doel dan voornamelijk op de technologische ontwikkelingen die ons kunnen helpen met het controleren van onze bloedsuikers, maar ook met het verkrijgen van een gezondere levensstijl. Sterker nog, er zijn hier nu zo veel apps voor dat je het overzicht soms verliest. Daarom deel ik mijn top 5 must-have apps voor diabetes type 1:

1: Een glucoselogboek-app

Hier zijn er tientallen van, maar je wil natuurlijk de app die het makkelijkst werkt en het beste overzicht biedt. Wanneer je een CGM (Continue Glucose Meter) gebruikt zoals de Dexcom, of een FGM (Flash Glucose Meter) zoals de FSL, raad ik je sterk aan om de app van het bedrijf/product zelf te gebruiken. Deze geven meestal voldoende overzicht en veel invoer gaat al automatisch.

screenshot van app voor glucosemetingen bijhoudenGebruik je echter geen CGM/FGM, en zoek je dus een losstaande logboek-app, dan is het goed om te weten wat je precies in dat overzicht zoekt. Voor mij geldt dat ik het volgende wil inzien:

  • Invoeren van bloedsuikers
  • Noteren van koolhydraten, evt. vetten en eiwitten
  • Invoer voor je medicatie (insuline in eenheden, maar ook overig)
  • Bijhouden van beweging
  • Evt. invoer voor gewicht / slaap
  • Mogelijkheid tot uitdraaien van rapporten

Op basis hiervan was ik zelf altijd het meest tevreden met SmartLog van I-Sens, vooral vanwege het overzicht en gebruiksgemak.

Toptip: gebruik de rapportages. Meten is weten! Gebruik ze om in te zien wat de trends zijn en waardoor dit komt, zodat je dit leert aan te passen! Leg bijvoorbeeld het rapport van elke week tegenover elkaar.

Meer informatie vind je hier.

2: Voedingslogboek-app: MyFitnessPal

myfitnesspal screenshotAls er één app toevoegde waarde biedt voor een diabeet, dan is het wel MyFitnessPal (MFP). MFP is een voedingslogboek. Hoewel er ook daar meer van op de wereld zijn, heeft deze verreweg de meest uitgebreide database. Je kunt het product waarvan je wil weten wat er inzit aan macronutrienten (koolhydraten, vetten, eiwitten) of juist overig (calorieën, sodium, natrium, etc.) scannen middels je mobiele camera en de barcode en je ziet het meteen!

Het doel van de app, zoals de naam al doet vermoeden, is om je te helpen met het bereiken van je fitness-doelen. Daarom laat de app ook zien hoeveel calorieën je ongeveer dagelijkst kunt eten om vet te verliezen, of juist om gewicht (kracht) aan te komen. Het voordeel hiervan is dat je dankzij deze app veel inzicht krijgt in je huidige voedingspatroon, wat het meebrengt aan calorieën en dus waar je handige switches kunt maken.

Extra tip: maak gebruik van de maaltijden-functie. Consistentie (het eten van dezelfde hoeveelheid koolhydraten of maaltijden) kan veel diabeten echt goed helpen met het krijgen van stabielere bloedsuikers. Via MFP kun je met de producten uit de database je maaltijd samenstellen zoals je die kent, waardoor je meteen inzicht hebt in de gegevens ervan en kunt vergelijken met andere maaltijden.

Meer informatie vind je hier.

3. Stappenteller-app

Er zijn veel zaken die invloed hebben op hoe insuline-gevoelig je bent. Het feit dat we als maatschappij steeds vaker en langer zitten is er een van. Het advies voor een goede gezondheid is om daarom met regelmaat te bewegen, en simpelweg vaker wandelen kan hier al heel veel aan bijdragen. Dit kan je insulinegevoeligheid zelfs flink beïnvloeden!

screenshot van stappenteller-appHet is daarom goed om inzicht te hebben in hoeveel stappen je dagelijks gemiddeld zet, en of dit over een langere periode ongeveer gelijk blijft. Dit zal dan ook de minste invloed op je insuline-gevoeligheid hebben en daarmee je bloedsuikers.

Denk er maar over na: loop jij normaal gemiddeld veel (10.000 + stappen per dag) en lig je er ineens een week uit vanwege een gekneusde enkel (1000 stappen per dag), dan kan dit na een dag of twee er voor zorgen dat je andere lang- en of kortwerkende insulinedoseringen nodig hebt.

Met een stappenteller (tegenwoordig vaak al in je mobiel verwerkt) kun je zien of dit veel afwijkt van je gemiddelde. Een Fitbit kan hier ook heel goed bij helpen, deze heb ik zelf ook.

4. Slaapritme-app

Wist je dat als je een korte nacht hebt gehad, je soms tot wel 25% meer insuline nodig hebt de dag erna? Dit blijkt uit onderzoek(1) maar zal bij iedereen net wat anders kunnen zijn. Wat wel bij iedereen hetzelfde is, is het feit dat een dagelijkse goede nachtrust (7-8 uur) het beste is voor je gezondheid en ook weer je insulinegevoeligheid. Maar hoe diep en lang slaap je nu eigenlijk?

Om inzicht te krijgen in hoe diep en lang je slaapt kun je een aantal goede apps gebruiken. Er zit er standaard een in de iPhone (bij wekkers), maar anders adviseer ik Pillow.

Natuurlijk moet je ook denken aan wat je buiten de app om kunt doen om een goede nachtrust te pakken:

  • Ga dagelijks ongeveer dezelfde tijd naar bed
  • Probeer 30 min tot een uur voor het slapen geen schermen meer te zien (boek is een goed alternatief!)
  • Zorg dat je geen caffeine drinkt voor het slapen
  • Zorg dat je een lege blaas hebt, anders moet je in de nacht opstaan om te plassen

5. Facebook

Deze zag je niet aankomen zeker? De reden waarom ik Facebook als app adviseer, is omdat je hiermee makkelijk in contact komen en blijven met grote diabetes-communities. Hier kun je aan andere diabeten vragen stellen om zelf meer te leren, of juist anderen helpen door kennis te delen. Er zijn miljoenen mensen met diabetes, waarom elkaar niet een beetje helpen?

De beste community vind ik persoonlijk Diabetic Muscle & Fitness. Dit omdat je alleen toegelaten wordt (en mag blijven) als blijkt dat je de mindset hebt om pro-actief het beste uit je situatie te halen. Dit bijvoorbeeld door de vragen die je stelt en de inzet die je zelf brengt. Zo houden de admins, die allen type 1 hebben en experts zijn in hun veld (voeding, krachttraining, hardlopen, psychologie, etc), de kwaliteit hoog.

Conclusie:

Met al deze apps voor diabetes type 1 heb je zoveel informatie die je aan elkaar kunt linken waardoor je echt een verbeterslag kunt maken als het gaat om het controleren van je bloedsuikers. Doe dit dan ook. Je kunt niet bij een hoge of lage bloedsuiker ‘je lichaam’ de schuld geven als je:

  • Geen idee hebt hoeveel insuline er nog actief is in je lichaam
  • Niet weet wat je precies hebt gegeten en hoeveel
  • Niet weet of en hoeveel je hebt bewogen
  • Je slaapritme waardeloos is
  • Etc.

Het is misschien niet fijn om te horen, maar in dat geval had je er meer aan kunnen doen om te voorkomen dat je bloedsuikers alle kanten opgaan en daarvoor zijn deze apps. Succes!

Heb jij nog apps voor diabetes type 1? Deel ze in de reacties hieronder!

Bronnen:

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20371664/#