Pizza eten met diabetes type 1… 🍕Als je het mij vraagt heb je diabetes behoorlijk onder de knie als je een pizza (buiten de deur) kan eten met stabiele bloedsuikers vooraf, tijdens en achteraf 😅. 

Zonder gekkigheid, dit is serieus lastig. Wie dat wegwuift wil ik dit nog wel eens drie maal op rij zien doen. ⠀

Deze maaltijd is namelijk lastig om de volgende redenen: ⠀

1. De pizza is ZO hoog in koolhydraten en vetten, dat het nog zo’n 6-8 uur effect kan hebben op je bloedsuikers.⠀

2. Je wil in eerste instantie ook niet te veel snelwerkende insuline spuiten, want dan heb je kans op een nare hypo omdat die koolhydraten zo traag worden opgenomen door die vetten. ⠀

3. De ene pizza is de ander niet, zéker buiten de deur willen de deegbodems qua dikte nog wel eens veranderen. Dit kan dus veel verschil geven in totale hoeveelheid koolhydraten. ⠀

4. Tegenwoordig bestaan er steeds meer varianten met gesuikerde sauzen (BBQ-saus bijv.)⠀

5. Je wil vast ook een toetje… als je toch al een pizza neemt 😜

Mijn persoonlijke aanpak? ⠀

💉 Ik splits mijn snelwerkende insuline (in 3 doseringen van 33%, met elk een uur er tussen). ⠀

📈 Ik verhoog mijn hoeveelheid insuline voor het aantal koolhydraten van wat ik normaal neem. Onderzoek heeft bewezen dat men met type 1 tot wel 165% méér insuline nodig kan hebben voor dezelfde hoeveelheid koolhydraten, omdat verzadigde vetten en transvetten de receptoren voor insuline deels kunnen blokkeren. ⠀

🩸Ik meet gedurende die periode vanaf het eten tot zo’n 8 uur erna véél regelmatiger mijn bloedsuiker (zo’n om de 45 min) om te corrigeren waar nodig.⠀

🍕 Waar mogelijk kies ik voor een ‘gezondere’ variant vanuit de supermarkt (wel nog met deeg, maar veel minder vetten). ⠀

😴 Afhankelijk van andere factoren verhoog ik mijn achtergrondinsuline voor het slapen gaan. ⠀

(en dan zit ik er alsnog wel eens naast, maar de kans is wel kleiner dat het mis gaat)

Wat is jouw aanpak voor een pizza?