Koolhydraten

Wie had gehoopt om hier een voedingsschema, manier van insuline doseren of magische formule te vinden voor eten met diabetes type 1, heeft pech. Dit is namelijk zéér persoonlijk, en van veel factoren afhankelijk. Toch lees ik tegenwoordig dat steeds meer dat mensen met type 1 diabetes overstag gaan en een low-carb/koolhydraatarm diet gaan volgen, voor ‘betere bloedsuikers, om ‘af te vallen’, of beide. De vraag is: is koolhydraatarm het beste dieet voor diabetes type 1? Hoewel dit in sommige situaties 100% zal helpen, wil ik men op het hart drukken dat low-carb gaan alles behalve een vereiste is voor een gezond gewicht en/of betere bloedsuikers en misschien zelfs juist averechts voor jou werkt. Let me explain.

Gewicht

Wie vet wil verliezen (en spier wil behouden – dit is goed voor je insulinegevoeligheid!) hoeft in wetenschappelijke termen maar één ding te doen: meer calorieën verbranden dan consumeren. Dan val je geheid af. En wat wil het nou? De meeste moderne dieeten die ontworpen zijn met als doel om af te vallen, hebben één ding gemeen: ze zorgen ervoor dat je minder calorieën eet dan eerst!

Logisch ook eigenlijk… Stel je mag 2500 calorieën per dag om op gewicht te blijven, maar je eet er dagelijks 3000. Dan kom je aan. Blijkt van die 3000 calorieën, 1250 stuks besteed te zijn aan koolhydraten (pasta, brood, rijst, aardappels, maar ook fruit) en laat je die weg… Ja… dan eet je er ineens nog maar 1750 per dag. Drie maal raden wat er dan gebeurt. Juist, je valt af.

Persoonlijke voorkeur

Probleem hierbij is dat dit niet voor iedereen vol te houden is. Laten we eerlijk wezen, ik kan echt niet langer dan drie dagen zonder Aziatische rijstschotel of een getoast brood bij mijn ontbijt. Met andere woorden: het dieet past niet bij mijn persoonlijke voorkeuren. En dat geldt voor de meeste mensen die een nieuw dieet gaan proberen: je moet namelijk hetgeen waar je o zo gek op bent, zo goed als verbannen. Lekker dan! Toch maar twee keer nadenken over een low-carb dieet?

Bloedsuikers

“Maar mijn bloedsuikers zijn wel stukken beter sinds ik minder koolhydraten eet!” – Oke, mooi. Als dat voor jou met stipt de reden is om low-carb te eten, en je geen probleem hebt met het volhouden ervan, dan moet je dat vooral blijven doen. Zorg er dan wel voor dat je niet te veel (ongezonde) vetten gaat eten, want op den duur kan je dan ineens een stuk minder gevoelig zijn voor insuline. Daarbij zul je ook behoorlijk weinig energie hebben voor je (intensieve) workouts. Deze runnen namelijk op glucose, die haal je voornamelijk uit koolhydraten.

Maar wie zegt dat je geen stabiele suikers kan krijgen met het eten van koolhydraten? Ik heb mijn beste Hba1C’s gehaald met zo’n 300 gram koolhydraten per dag. Hoe? Ik zorgde ervoor dat ik consistent at als het ging om mijn macro-nutrienten. Elke maaltijd is opgebouwd uit koolhydraten, vetten en eiwitten. Alle drie hebben ze een specifiek effect op je bloedsuikers, dus als je de ratio hiervan grandioos gaat veranderen, dan kun je ook verwachten dat je insuline:koolhydraat-ratio (eigenlijk dus insuline:koolhydraat, vetten & eiwit-ratio) niet accuraat is en je dus anders moet doseren.

Voor wie dan wel?

Ik volg geen specifiek dieet, ik vind het te restrictief en dan ga ik juist gek doen qua eten. Persoonlijk geniet ik dan ook van carbs, en eet ik de meeste koolhydraten voor- en of na mijn workouts. Als ik ze ervoor eet, kunnen ze goed ingezet worden als ‘benzine’ voor tijdens het sporten. Eet ik ze erna, dan vullen ze de gebruikte glycogeen voorraad weer netjes aan.

Dat gezegd hebbende denk ik dat er toch een tijd en plek is voor een volledig low-carb dieet, bijvoorbeeld voor type 1 diabeten die:

  • Voorkeur hebben voor strakke bloedsuikers boven eetwensen
  • Geen probleem hebben met het niet/weinig eten van rijst, pasta, brood, fruit, etc.
  • Weinig intensief bewegen (krachttraining, HIIT, afstand-lopen, sprinten)

Ik hoop dat dit stof tot nadenken biedt mocht je nadenken over het volgen van een koolhydraatarm dieet met type 1 diabetes!