Nu ik wat minder eet en meer beweeg om zo ‘droog te trainen’ voor de zomer, merk ik dat mijn insulinebehoefte (net als vorig jaar) snel daalt. Het gevolg is dat ik de laatste tijd meer hypo’s heb. Hoe ik daarmee om ga is niet alleen bepalend voor het succes van mijn vetverlies, maar ook voor die van mijn gezondheid. Ik deel met jullie waarom je een hypo zo snel mogelijk moet oplossen, en hoe je dat het best doet in deze hypo-gids!

Onderstaande informatie is zowel gebaseerd op wetenschappelijke informatie en werkt voor mij, maar ik ben géén doktor. Praat met een diabetesverpleegkundige als het gaat om een aanpassing in je diabetes management. 

Ik hoef je niet te vertellen wat een hypo is, maar het is wel goed om bewust te zijn wat de oorzaak er van is. Hoe je het ook draait of keert, een hypo is simpelweg het gevolg van het feit dat je te veel insuline in je systeem hebt voor de situatie waarin je je verkeert. Met dat in het achterhoofd snap je dus dat als je de volgende keer een hypo in die situatie te voorkomen, je daarvoor minder insuline moet spuiten.

Nu dat duidelijk is, kunnen we kijken naar waarom je een hypo zo snel en goed mogelijk moet oplossen. Er zijn hier een aantal redenen voor, afhankelijk van de context.

Waarom

De eerste reden is voor je algehele gezondheid. Zoals ik al zei komt een hypo door te veel insuline. Een andere manier om hier naar te kijken is dat er te weinig glucose in het lichaam aanwezig is. Je organen hebben glucose nodig om optimaal te functioneren. Dat is ook een van de redenen dat wanneer je een flinke hypo hebt, je bijvoorbeeld moeite kan hebben met praten of concentreren. Je hersenen hebben dan simpelweg te weinig glucose hiervoor.

Voor een lange tijd werd er aangenomen dat alleen een hyper lange termijn gevolgen heeft voor de gezondheid van je organen, maar wanneer je bloedsuiker voor een langere tijd zéér laag is, kan dit ook blijvende schade achterlaten, met name voor de hersenen [1]. Aan de andere kant zijn korte termijn-risico’s, welke een stuk vaker voorkomen, ook zeer gevaarlijk: denk aan wat er kan gebeuren bij een flinke hypo tijdens het autorijden [2]. Bij wie vaak een hypo heeft, kan het lichaam zelfs hieraan ‘wennen’, waardoor je de symptomen niet meer (goed) voelt. Ook wel ‘hypo-unawareness’ genoemd [3].

Voor zowel risico’s op kort als langer-termijn is het dus belangrijk om een hypo zo snel mogelijk te corrigeren. Maar ook voor wie vet wil verliezen, zoals ik nu probeer, kan een hypo vervelend zijn. Vet verliezen betekent meer calorieën verbanden dan dat je binnenkrijgt [4]. Dit kan soms vrij nauw luisteren. Om een hypo te op te lossen, moet je eten. Eten = calorieën. Niet altijd even handig dus.

De beste oplossing

Voordat ik meer kennis had van diabetes en het lichaam, luisterde ik altijd naar mijn lichaam wanneer ik een hypo had. In praktijk hield dit in dat ik zo goed als alles in mijn omgeving opat (herkenbaar?), tot ik de symptomen van een hypo niet meer ‘voelde’. Het probleem hierbij was dat ik vaak te veel at, waardoor ik én ongewenst gewicht aankwam én met een te hoge bloedsuiker eindigde. Grrr!

Dit had alles te maken met het soort voedsel wat ik gebruikte om een hypo op te lossen. Zo heeft een chocoladereep vrij veel vetten, wat de opname van de koolhydraten om uit de hypo te komen vertraagt. Pure glucose is je beste vriend, want zelfs sucrose of fructose (bijv. banaan) wordt door je lichaam eerst nog omgezet in glucose, alvorens je er iets aan hebt.

Hoe kom je dan aan pure glucose? Als je het mij vraagt zijn Dextro’s / druivensuikertabletten de beste optie. Makkelijk mee te nemen ook. Hoewel het net wat langer duurt omdat het geen pure glucose is, zijn andere goede opties om een hypo te herstellen:

  • Normale Coca Cola
  • Mentos
  • AA sportdrank
  • Limonade-siroop

Zelf ga ik altijd voor 20-25 gram koolhydraten om uit een hypo te komen. Mocht dit niet voldoende zijn, dan neem ik 15 gram koolhydraten tot dit wel het geval is. Daarom test ik om de 15 minuten als ik een hypo heb, en neem ik rust tot ik weer volledig stabiel ben.

Calorieën 

Mocht jij bezig zijn met het verliezen van vet, dan is de keuze voor pure glucose belangrijk. Dit omdat deze bronnen geen eiwitten en/of vet met zich meedragen, waardoor ze in verhouding minder calorieën meebrengen (denk weer aan die chocoladereep). Mijn ultieme tip voor als je calorieën telt voor vetverlies: hou dagelijks 100 calorieën ‘apart’ voor het oplossen van hypo’s met pure glucose.

Locatie

Het voordeel van dextro’s is dat je ze zo makkelijk kunt meenemen. Een reep kun je zo kwijt in je broekzak, tas, jaszak, dashboard van je auto, nachtkastje, keukenkast, op werk, bij je ouders, etc. etc. Zelf heb ik dan ook echt op al deze plekken dextro’s, zodat ik mijn hypo altijd snel en optimaal kan fixen. Beter te veel dan te weinig in dit geval!

Hypo-unawareness herstellen? 

Mocht je moeite hebben met het herkennen van hypo’s, bijvoorbeeld omdat je de symptomen niet meer voelt, dan is het goed om te weten dat je dit in veel gevallen kan herstellen [5]. Dit doe je door je bloedsuikers beter te controleren, en hypo’s te voorkomen, zodat je lichaam weer went aan de ‘normale’ suikers. Dit kan binnen zo’n 4-6 weken, en bij sommigen zelfs sneller. Om dit te realiseren is het een goed idee om een aanpak op te stellen samen met je diabetesverpleegkundige.

Laatste tip

Je kunt dus flinke stappen maken als het gaat om het oplossen van een hypo. Toch geldt: voorkomen is beter dan genezen. Daarom adviseer ik je om elke keer wanneer je een hypo hebt, na te gaan waardoor deze kwam en dit op te schrijven. Op die manier krijg je inzicht in je bloedsuikers en de oorzaken hiervan, en kun je actief maatregelen nemen (qua dosering, beweging of eten) om dit in de toekomst te voorkomen.

Succes!

Bronnen:

[1]: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1838950/

[2]: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/wat-gebeurde-er-bij-de-aanrijding-bij-amsterdam-centraal~bcf7a728/

[3]: https://www.diabetestype1.nl/bibliotheek/dagelijks-leven/186-hypo-niet-merken-door-hypo-unawareness

[4]: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18025815

[5]: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10690848