Diabetes type 1 en supplementen, hoe zit het daarmee? Van BCAA’s tot eiwitpoeder; als je de fitnessindustrie mag geloven zijn er heel veel middelen die je nodig hebt om vet te verliezen of spiermassa te kweken. Los van het feit dat dit niet altijd waar is, komt er met type 1 diabetes net wat meer bij kijken. 

Van de genoemde supplementen hieronder is bewezen dat ze potentieel kunnen helpen. Desondanks is het niet essentieel om deze supplementen te nemen om af te vallen, spieren te kweken, of voor een gezond eetpatroon. Je kunt alles wat ze bieden ook halen uit een goed, gevarieerd dieet. Je kunt echter wel een deel van je dieet ermee aanvullen (letterlijke vertaling ‘supplement’) waar nodig.

Los van de onderstaande supplementen zijn er talloze andere supplementen verkrijgbaar, maar deze hebben zich in de meeste gevallen niet bewezen, kosten veel geld, zijn gevaarlijk i.c.m. diabetes of zijn simpelweg overbodig. Laten we daarom snel kijken naar waar je eventueel wél wat aan hebt. 

Vitamines en Mineralen

Omega 3

Omega-3 is een essentiële vetbron welke je lichaam niet zélf kan produceren. Wanneer je bijvoorbeeld weinig vette vis, zaden of eieren eet, kan het zijn dat je hier niet voldoende van binnenkrijgt (1). In dat geval kun je ervoor kiezen om middels supplementatie extra Omega-3 binnen te krijgen. Dit kan een positief effect hebben op bijvoorbeeld de gezondheid van je huid, cognitieve functie en je mentale gezondheid (2).

Magnesium

Wie diabetes heeft, heeft een grotere kans dat er te weinig magnesium aanwezig is ten opzichte van iemand zonder diabetes (3). Dit komt bijvoorbeeld door wisselende bloedsuikers, wat zorgt voor slechte opname van magnesium. Een gebrek aan magnesium wordt geassocieerd met veel gezondheidsproblemen (4). Daarnaast kan magnesium bijdragen aan sportprestaties (5). Het kan daarom nut hebben om magnesium in te nemen als supplement.

Vitamine D3

Voldoende vitamine D3 is essentieel voor je lichaam en heeft positieve effecten voor bijvoorbeeld je energie, immuunsysteem en insulinegevoeligheid (6). Zonlicht is de grootste bron voor Vitamine D3, maar als we naar de maatschappij kijken zien we trend waarbij men steeds minder uren buiten besteedt. Een mogelijk gevolg hiervan is dat je te weinig Vitamine D3 binnen krijgt (7). Om deze reden kan supplementatie handig zijn.

Let op: Bespreek in elk geval met je diabetesverpleegkundige of het nodig is om een van deze supplementen te nemen.

Sportsupplementen

Eiwitpoeder

Wanneer je weinig tijd hebt om eiwitrijke maaltijden te bereiden of als je moeite hebt met het behalen van je dagelijkse hoeveelheid eiwitten, dán kan eiwitpoeder een aanvulling zijn op jouw dieet. Echter is dit in de praktijk zelden nodig wanneer je een goede portie eiwitten eet bij het ontbijt, lunch en avondeten. Zo kom je namelijk al snel aan je benodigde hoeveelheid.

eiwit shake

Eiwit als macronutrient kan ook een impact hebben op je bloedglucose. Zeker eiwitshakes, waarin specifieke eiwitten zitten (Leucine), kunnen veel effect hebben op jouw bloedsuikers. Houd hier dus rekening mee!

Creatine

Creatine via supplementatie kan positieve effecten hebben op je sportprestaties (8). 5 gram per dag is meer dan voldoende.

Let op: Wanneer je nier- of andere gezondheidsproblemen hebt is het verstandig om eerst met jouw diabetesverpleegkundige te bespreken of en hoeveel eiwitpoeder en/of creatine je mag/kunt nemen.

Bronnen:

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10617969/#
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18789910/#
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26406393/#
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5786912/#
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5622706/#
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5086767/#
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3356951/#
  8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14636102/#