Foto waarin ik water drink

Meer dan de helft van het menselijke lichaam bestaat uit water [1]. Het is logisch dat voldoende water drinken hiermee voor iedereen van groot belang is. Toch blijkt uit recent onderzoek van Menzis dat maar 15% van de Nederlanders op dagelijkse basis voldoende water drinkt [2]. En dat terwijl met diabetes type 1 het drinken van voldoende water nóg belangrijker is. Lees hier hoe voldoende water drinken met diabetes je bloedsuikers helpt.

Uitdroging kan namelijk invloed hebben op onze bloedsuikers. Simpel gezegd, wanneer je te weinig water drinkt, zal de glucose in je bloedstroom zich concentreren, met als gevolg (sneller) hogere bloedsuikers [3]. Dit komt ook al voor bij een milde vorm van uitdroging, wat je niet eens hoeft te merken! Dit kan al zorgen voor een hogere bloedsuiker van 2 tot 4 mmol/l ten opzichte van wanneer je voldoende drinkt.

Mocht je op dagelijkse basis dus continue uitgedroogd zijn, dan kan het zijn dat je hiervoor compenseert door meer insuline dan nodig te spuiten mocht je lichaam wél voldoende gehydrateerd zijn.

Natuurlijk heb je ook momenten dat je flink uitgedroogd kan zijn, bijvoorbeeld wanneer je veel moet overgeven of als je een maagvirus hebt. In dit geval zal de glucose in het bloed simpelweg nog geconcentreerder zijn, waardoor je bloedsuiker nog sneller kan stijgen. Overigens zal hij ook net zo snel weer dalen wanneer je weer voldoende vloeistoffen binnenkrijgt…

De rol van water voor het lichaam

Water heeft een grote rol in het functioneren van ons lichaam. Het helpt bij het verteren van voedsel, soepel houden van gewrichten, het filtreren van (giftige) stoffen, een goede bloeddruk, en nog véél meer [4]. Wanneer je dus niet voldoende drinkt, heeft dit op veel van deze aspecten impact, waardoor je in mindere mate kan functioneren. Mentaal én fysiek!

Daarnaast blijkt uit velen studies dat voldoende water drinken een cruciaal onderdeel is voor het verliezen van vet [5], al staat de exacte reden hiervoor nog vaak ter discussie. Redenen waarom voldoende drinken het vetverlies zou kunnen ondersteunen zijn o.a.:

  • Door het drinken van water drink je evt. minder calorierijke drankjes
  • Het drinken van water kan ervoor zorgen dat je een snellere metabolisme krijgt en dus meer calorieën verbrandt
  • Het drinken van water geeft een voller gevoel en verkleint de kans op behoefte aan (calorierijke) voeding
  • Water drinken in plaats van light-frisdrank kan zorgen voor een hogere insuline-gevoeligheid [6]

Maar hoeveel water moet je dan drinken?

Het mag duidelijk zijn dat het drinken van voldoende water zo belangrijk is en veel voordelen biedt, dat het eigenlijk stom zou zijn om er niet een beetje op te letten. Maar… hoevéél water moet je dan drinken?

Specifieke regels hiervoor zijn er niet; iedereen is tenslotte anders gesteld (klein, groot, breed, smal). Toch zijn er wel richtlijnen, waarvan de belangrijkste is dat je altijd water direct beschikbaar moet hebben wanneer je dorstig bent. Je hoeft niks te forceren om een ‘specifiek doel’ te bereiken, maar het is wel goed om over de dag heen verspreid te blijven drinken.

Ook al ben je niet dorstig, luidt het advies om om de paar uur toch wat slokjes te nemen. Het luisteren naar je lichaam of je dorst hebt werkt niet altijd even goed, dus je kunt maar beter pro actief wat slokjes om uitdroging te voorkomen.

De gemiddelde niet-diabeet wordt geadviseerd zo’n zeven glazen water (ongeveer 2 liter) per dag te drinken [2]. I.v.m. de (milde) uitdrogende gevolgen van een hoge(re) bloedsuiker als diabeet, is het verstandig om minstens zo veel, zo niet net wat meer, te drinken. Natuurlijk wordt dit nog meer als het hoogzomer is of wanneer je (veel) sport. Misschien klinkt het veel, maar als je een hervulbare fles hebt haal je dit al snel.

Zelf gebruik ik hiervoor deze Dopper; goed betaalbaar en makkelijk in gebruik.

En te veel?

Te veel van het goede kan een probleem zijn, zeker als het gaat om te veel water bij specifieke medische aandoeningen. Denk hierbij aan nier- en hartproblemen, of condities waarbij je juist veel vocht vasthoudt. Praat in dat geval met een arts om erachter te komen hoeveel water goed is voor jou.

Alternatieven

Natuurlijk ben je niet gebonden aan water en water alleen. Variatie houd het leuk, en goede suggesties hiervoor zijn:

  • Water met smaakjes
  • Water met prik
  • Thee (ongezoet)
  • Light frisdranken*

*Er zijn studies die aantonen dat light frisdranken kunnen zorgen voor gewichtstoename, insuline-resistentie en een verhoogde behoefte aan zoete dranken en voedsel. Daarentegen zijn er net zo veel, zo niet meer, studies die aantonen dat dit niet het geval is. Voor de zekerheid is het daarom goed om dit met mate te drinken.

Ik hoop dat ik je met dit artikel heb kunnen aantonen wat het belang van water drinken is voor je algemene gezondheid, en diabetes management!

Bronnen:

[1]: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/155989-waarom-water-belangrijk-is-voor-het-lichaam.html

[2]: https://www.menzis.nl/publicaties/nieuws/2019/03/12/we-drinken-te-weinig-water

[3]: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28739050

[4]: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-much-water-should-you-drink

[5]: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18787524

[6]: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27748014

In deze post zitten affiliate links opgenomen. Wanneer je via deze links een aankoop doet, kost dat jou niets extra en krijg ik een kleine bijdrage. Dit kan ik dan weer investeren in deze website om zo nog betere content te creëren. Jouw support waardeer ik in dat geval enorm.