Intermittent Fasting, het moet ‘dé manier’ zijn om snel gewicht te verliezen. Zo’n beetje iedere influencer, fitness-youtuber en celebrity zweert erbij. Wat is het? Verlies je er echt vet mee? En niet geheel onbelangrijk: kan Intermittent Fasting met diabetes type 1?

Intermittent Fasting is een variant van vasten [1]. Dit houdt in dat je voor een bepaalde periode niets eet (water en koffie is wel geschikt). Hiermee verkort je de periode waarin je wél eet, met als doel om zo over geheel van de dag minder calorieën (blijft natuurlijk afhankelijk van je voedingskeuzes) te nuttigen. Doe je dit en krijg je hierdoor een calorietekort, dan verlies je vet.

Er zijn verschillende varianten van deze techniek, maar in de praktijk komt het vaak neer op het overslaan van het ontbijt, of een periode van 16 uur niet eten, en 8 uur wel.

Is Intermittent Fasting magisch?

In feite is het dan ook slechts een ‘techniek’. Het is niets magisch, maar je eet er simpelweg minder calorieën door en dus verlies je vet. Het voordeel is dat je met de calorieën die je wél kunt consumeren, toch vrij grote maaltijden kunt eten. Dit houdt het makkelijker om gevuld te blijven en te genieten van de maaltijden.

“Maar sterf je dan niet van de honger tijdens het vasten?” Als jij (een flink) ontbijt gewend bent, dan kan er inderdaad een periode van wennen nodig zijn, maar dit is vooral een mentale uitdaging.  Daarnaast helpt het drinken van water, maar ook koffie (dankzij de cafeïne) [2], om de honger te stillen.

Intermittent Fasting met diabetes type 1

Tegelijkertijd is dit ook de uitdaging voor een diabeet met type 1. Voor de meesten geldt dat je in de ochtend meer insuline nodig hebt voor een maaltijd dan op een ander punt in de dag. Dit komt door de glucose die vrijkomt naar aanleiding van het cortisol-hormoon welke je lichaam bij het opstaan aanmaakt. Met vasten wordt die cortisolproductie nog eens vergroot, wat je bloedsuikers nog meer kan doen stijgen. Ook caffeine uit koffie kan een vergelijkbaar effect hebben.

Wanneer je eenmaal weet om te gaan met deze processen, dan zitten er best wat voordelen aan Intermittent Fasting. Naast de methode inzetten om een calorietekort te creëren, zorgt de cortisolproductie er ook voor dat je mentaal scherper bent gedurende de eerste uren van het vasten [3]. Hierna, wanneer je cortisolniveau weer ‘normaal’ is, kun je dankzij het vasten ook zien of je achtergrondinsuline goed is ingesteld. Heb je de neiging om hypo’s te krijgen, dan spuit je wellicht te veel basale insuline. Hypers? Te weinig.

Voor wie is intermittent fasting?

Dat gezegd hebbende, is Intermittent Fasting niet voor iedereen. Wie geen scherpe controle heeft over zijn/haar bloedsuikers, wie verwacht dat dit dé oplossing is voor overgewicht of wie simpelweg gek is op ontbijten, kan wellicht beter niet aan vasten doen. Voor alle anderen geldt dat het een handige tool kan zijn om aan je arsenaal toe te voegen als het gaat om gewichtsmanagement, maar het is zeker niet essentieel.

Om af te sluiten wil ik nog wel het volgende benadrukken: aangezien je minder eet, doe je er verstandig aan om de maaltijden die je wel nuttigt te voorzien van alle macronutrienten, vitamines, vezels en mineralen die je lichaam nodig heeft. Dit is cruciaal voor je gezondheid.

Bronnen:

[1]: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5797418/
[2]: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23671022
[3]: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23332541